آوای آتشین

آوایی از کشورِ نگونبخت (افغانستان) بر ضد ددان

آوای آتشین

آوایی از کشورِ نگونبخت (افغانستان) بر ضد ددان

آهنگ «سلام علیک» دریا توده‌های جهان را به تسلیم و سازش می‌طلبد.

فرهاد دریا خواننده‌ای که در ابتدا به سبک راگ آهنگ می‌خواند و بعداً پاپ و حال به راک روی آورده است، بعد از نشر آهنگ «سلام علیک»‌اش در مصاحبه‌ای با سایت فارسی بی‌بی‌سی گفت که علت انتخاب سبک راک اینست چون شکل اعتراضی را دارد و من خواسته‌ام تا اعتراضات را بیان کنم.

ولی پرسش در اینجا بر‌می‌خیزد که آیا واقعاً فرهاد دریا بر مشکلات جامعه ایراد می‌گیرد؟

با اولین نگاه به تصنیف آهنگ «سلام علیک»‌ی فرهاد دریا که یکجا با یازده هنرمند دیگر از سراسر جهان خواننده است، انسان به این نتیجه می‌رسد که دریا و دیگران در این آهنگ توده‌های جهان را به تسلیم و سازش دعوت می‌کنند.

در شروع این آهنگ، فرهاد سلامش را به اکثر پایتخت‌های کشورهای هر پنج قاره می‌فرستد: «سلام علیک پاریس، سلام علیک موگادیشو، سلام علیک اسلام‌آباد...». در قسمتی از آهنگ به انگلیسی که زبان بین‌المللی می‌باشد و بیشتر مردم به آن صحبت می‌کنند، با ناز و کرشمه چنین می‌خواند: «You are red, I am yellow, lets become orange…» یعنی: «تو سرخی، من زردم، بیا که نارنجی شویم...». از شروع تا به آخر آهنگ، تمام این هنرمندان یک صدا با هم «هو» گفته چیغ می‌کشند. چندی قبل شخص فرهاد دریا در مصاحبه‌ای با تلویزیون آریانا درمورد کلمه «هو» گفت که ما به خاطری «هو» صدا می کنیم چون این کلمه از ته دل بیرون می‌شود و به انسان انرژی می‌دهد و کارگران در وقت کار این کلمه را تکرار می‌کنند.

با درنظرداشت سه نکته بالا در تصنیف این آهنگ، فرهاد و گروه‌اش می‌خواهند تا زحمتکشان جهان «هو» کشیده از سرخی انقلاب حذر کنند و با مرتجعین زرد یکجا شده و نارنجی گردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد